2013-10-20

Kost-tips!

Hallå hallå!
Idag ska jag ge er lite tips inom kosten som jag hoppas kan hjälpa er lite på traven till en sundare livsstil.

  1. Drick ett glas vatten: Överhuvudtaget ska ni dricka mycket vatten, är ni törstiga ta ett glas vatten istället för saft, cola eller något annat flytande. För flytande kcal är det värsta som finns!! Det är sjukt mycket kcal för liten dryck som knappt släcker törsten, ni kommer storkna när ni vet vad saker innehåller. Om ni vill få en koll på vad en del vätska innehåller klicka här! Ett extra tips är att börja dagen med ett glas vatten. Det sätter igång magen och får igång ämnesomsättningen innan du ens har börjat äta. 
  2. Ät ofta och mindre: Att börja äta lite mindre portioner och oftare hjälper din mage att hålla igång ämnesomsättningen eftersom den får jobba ofta. Dock inte äta hela tiden men jag brukar äta med 3h mellanrum för varje mål och då är det mellan alla mål. Frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-kvällsmat/middag-mellanmål, så ser min mat-rutin ut ca! Och mellan mål kan vara en frukt med knäckebröd-pålägg skinka/ost eller bär och yoghurt m.m, det är bara fantasin som sätter gränser.
  3. Ät långsamt: Att äta långsamt och tugga ordentligt hjälper dig att känna när du är mätt. Stor bov är att man är vrål hungrig, slänger i sig maten och känner efter 15-20min att "Åh shit, jag åt alldeles för mycket!" Vem har inte varit där? Haha.. Så ät långsamt så du hinner känna att du blir lagom mätt. Ett extra tips är att ät dig bara 80-90% mätt, inte fullmätt. (Äter du ofta och mindre behöver du heller aldrig känna dig vrål hungrig och behöver då aldrig sätta dig i den farliga situationen att det finns risk att du vräker i dig mat)
  4. Från naturen: Ät så mycket som möjligt som kommer från naturen! Folk säger t.om nu att frukt inte är nyttigt för all dess socker men jag säger att det är iallafall naturligt, nyttigt och gott fuck that shit, haha.. Så frukt, bär, grönsaker m.m, är bara bra!
  5. Grönt te och kanel: Grönt te hjälper till med ämnesomsättningen och har bra mängd med antioxidanter. Det kan dessutom ge din hud bättre lyster samt att din mun fräschas upp med det flour som finns i teet. Att ta lite kanel i yoghurten eller på äppel-skivorna kan stoppa ditt söt-sug! Japp, det stämmer. Dock har jag ingen direkt koll på hur eller varför men det fungerar för mig så ge det en chans!
  6. Är protein-rik mat: Se alltid till att få i dig bra proteiner vid varje måltid! Protein behövs för dina muskler, utan protein är det svårt att bygga upp musklerna eftersom deras största byggsten efter ett träningspass. För när du tränar så "förstör" du dina muskler men för att dem ska reparera sig och bli ännu lite starkare tills nästa gång behöver dem sin "mat", precis som hela din kropp! -Länk till proteinrik föda.
Jag lär komma på något bra tips efteråt som man alltid gör men har fått med det viktigaste! Men ett sista tips är att håller ni de 6 punkterna så kommer söt-suget minska överhuvudtaget. Om ni nu har problem med det och vill få bort det så kan allt detta hjälpa er men självklart behövs det disciplin från din sida, så kämpa på :)
Så träna på och ät bra mat!!

Motivation!!!

bilder från google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar!