2011-12-14

Knäck-recept

Idag kände jag mig för att baka knäck vilket jag också gjorde :)  Eftersom man bara baka en gång om året så glömmer man ju receptet fast det är bland de enklaste recepten som finns! Haha..

Det receptet jag gick efter var följande:
  • 2 dl ljussirap
  • 2 dl visp-grädde
  • 2 dl socker
  • 1 dl mandel (finhackad)
  • 2 msk ströbröd
  • 2 msk smör
Börja med att koka upp sirap, visp-grädda och sockret tillsammans under omrörning. Efter ett tag får man testa och se när blandningen är klar genom att göra "kul-testet". Ta en ca halv te-sked med blandningen och häller det i ett glas med kallt vatten, blandningen ska då hålla ihop och kunna tas upp ut vattnet och rullas till en kula. Därefter blandade jag i ströbrödet, smöret och mandeln till hela smeten och rörde om tills allt var blandat. Sen var är det bara att få i smeten i de små formarna! :D
Dom blev riiiktigt goda, mmm mums!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar!